Mιά ιεραποστολική προσέγγιση του βουδισμού από ένα Ορθόδοξο Ιεραπόστολο.(π.Ιωνάς Μούρτος)

–Όλοι οι ανατολικοι λαοι και κυρίως ο βουδισμός αναγνωρίζουν οτι ΟΛΑ στην ζωή ειναι ΠΟΝΟΣ . ;Oλη η ζωη ειναι πόνος.
Και η αιτία του πόνου ειναι η προσκόληση , η δίψα για αγαθα, και τελικα, η προσκόληση στην ιδέα οτι πρεπει να υπάρχω.Ο ανθρωπος μενει γαντωμένος στην υπαρξη.
Και αυτο γιατί ΝΟΜΙΖΟΥΜΕ (λανθασμένα) οτι υπάρχει κατι το σταθερό , κατι το αμεταβλητο. για τον βουδισμό ΔΕΝ υπαρχει τετοιο πραγμα. ΟΛΑ μεταβαλονται, σαν τη ροη ενός ποταμου.
Για αυτό και η ιδέα της ατομικής υπαρξης, οπως μεταφέρεται απο τον δυτικό τρόπο σκεψης απορριπτεται απο τον βουδισμο.
Εδω βεβαια μπορουμε να πουμε, απο μια πλευρα, ο βουδας εχει δίκιο. η ατομικότητα, το οτι εγω υπάρχω , και το ξερω οτι ειμαι εγω , διοτι δεν ειμαι ΕΣΥ, δεν ειμαι ΑΥΤΟ. για τον χριστιανισμό ο τροπος αυτος του υπάρχειν ειναι η ιδια η κόλαση.
Αυτο ειναι και το προπατορικό αμαρτημα, το οτι γεννιόμαστε σε ενα συμπαν που ειναι γεματο συντριμια, που ειναι διασπασμενο.
Βεβαια ο Bουδας, ο μεγάλος αυτός φιλόσοφος , εφτασε σε αυτο το μεγάλο συμπέρασμα για την υπαρξη αλλα ΔΕΝ μπορουσε να παη παρα περα. λοιπον αυτο που προτεινει ειναι να πάψω να προσκολωμαι στο οτιδηποτε, ουτε στην ιδια την υπαρξη, διοτι το ΕΓΩ ειναι η ρίζα της υπαρξης.
Όποιος το πετυχη ελευθερωνεται απο τον νομο της φθορας, και μπαινει στην νιρβάνα δηλ στην σωτηρια.
Για τον βουδισμο λοιπον υπάρχει η σωτηρία αλλα ΔΕΝ ΒΡΗΣΚΕΙΣ ΤΟΝ ΣΩΖΟΜΕΝΟ, υπαρχει πόνος αλλα δεν βρίσκεις αυτον που πονάει. δηλ δεν υπάρχει το πρωσωπο, δεν πρεπει να υπάρχει.
Εμεις λεμε, πολυ σωστα , το προσωπο (μαλλον το ατομο) ετσι οπως ειναι δεν πρέπει να υπαρχει. αλλα οπως στον βουδα ηρθε η αποκάλυψη, και οπως στο ΖΕΝ ερχεται η ελλαμψη, ετσι και ο θεος επενέβη και μας εδειξε μια αλλη λυση.
Όχι το να σβύσω αλλα το να υπάρχω με διαφορετικό τρόπο.
ΟΠΩΣ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΥΤΟΣ . πως υπαρχει ο Θεος? ως ΤΡΙΑΣ, ως κοινωνία τριων προσώπων. Όχι ως 3 διαφορετικές ατομικότητες , οχι ως 3 φιλοι, αλλα ως τρια προσωπα (μονο αριθμουμενα) που συνυπάρχουν και αλληλοπεριχωρουνται. δηλ αν ενας απο τους 3 εκλειψη, παει, δεν υπαρχει θεος. ενω εγω υπαρχω, ειτε με συμπαθειτε ειτε με αντιπαθειτε, διοτι αντω την υπαρξη μου απο την βιολογικη μου λειτουργία.
Ο άνθρωπος λοιπόν καλειται να ζήσει ενα νεο τρόπο ζωης. να υπάρχει ΕΠΕΙΔΗ ΣΥΝΥΠΑΡΧΕΙ. Αλλά πως να γίνη αυτο? ο ενας της Τριάδος γινεται ανθρωπος , και ετσι γινεται το κεντο ΟΛΗΣ της κτισεως.
Αν θελω , μπορω και εγω να ενωθω μαζί του, δηλαδη να αποκτησω μια νεα υποσταση, ενα ΑΛΛΟ τροπο υπαρξης , θεωρωντας ως ζωη την σχέση μου με ΑΥΤΟΝ. τοτε δεν ειναι ο πατέρας και η μανα μου, δηλ η βιολογική μου αρχη η υπρξη μου , αλλα ο τροπους που μπορω να διαλέξω, δηλ μα εχω πατερα μου τον ΠΑΤΕΡΑ ΤΟΥ ΥΙΟΥ, να λεω οτι ζωη ειναι αυτη η σχέση και μονο αυτη. και αυτο μπορω να το πετυχω εννουμενος με τον χριστο , τον υιο του θεου, που χωρις να παψη να ειναι οτι ηταν, γινεται και ανθρωπος. αλλα δεν μπορω να το κανω μονος μου αυτο.
ο ΑΛΛΟΣ της Τριαδος , ο ΠΑΡΑΚΛΗΤΟΣ , το ΑΓΙΟ ΠΝΕΥΜΑ με ενωνει με τον Χριστό, και ταυτόχρονα με τους αλλους. διοτι το πνευμα ενεργει οχι ατομικα αλλα εν τη εκκλησια. Δηλαδη αν δωσουμε ενα (κακο) παραδειγμα, αν το σωμα σας ειναι ο Χριστος, τοτε εγω ειμαι το ενα δαχτυλο, εσεις το αλλο, ο γειτονας το αλλο κτλ.
Αυτο ειναι η ζωη. η συνυπαρξη. και οποιος ζη αυτη την σχέση, δεν γευεται τον θανατο, η σχεση αυτη δεν σταματα ποτε. Μπορεί να έρθει (και θα ερθει) ο βιολογικος θανατος του σωματος, ομως η σχεση αυτη, η ενωση αυτη συνεχίζεται για παντα, διοτι οπως ειπαμε ζωη ειναι ο χριστος, οχι η αυτονομη βιολογικη λειτουργία.
(οπιος θελει να δει περισσοτερα ας διαβαση το υπεροχο κειμενο του σεβ περγαμου Ιωαννου Ζηζιουλα , απο το προσωπειον εις το πρωσωπο)
Αυτος ο χριστιανισμός ΔΕΝ εγινε ποτε γνωστος στην Ασια.
Οι μη ορθόδοξοι κηρύτουν τον ιστορικο Ιησου που ηρθε να σωσει απο την αμαρτία αγνοουν τελειως τα παραπανω.
Και εμεις,,,, εχω γραψει , ποσο αρνηθηκαμε να κηρυξουμε.
Όταν τα λέω αυτα σε βουδιστές ανοιγει η καρδια τους. μου λένε πολυ ωραια αυτα , πες μας και άλλα.
Και υπαρχουν πολλα.
πχ στο θεμα της υπαρξης, που ειναι καιριο. για τον βουδιστη δεν υπαρχει ο σωζόμενος.
Το ερωτημα τοτε εγω πιος ειμαι? πως πχ. οι πραξεις μου επιρεάζουν την επόμενη ζωη μου? τι σχέση εχω εγώ με …εμενα στην επομενη μετεμψυχωση μου, δεν απανταται ευθέως με ενα λογικό δυτικο τρόπο. Τα περι υπάρξεως ερωτηματα ο βουδας τα θεωρει αστοχα, non proper, και τα αντιπαρεχεται με σιωπη. το περιφημο παραδειγμα του.. ενας που τον τραυματισε το βέλος και υποφερει ρωταει , τι ειδους ειναι το βέλος, ποιος το ερριξε, κτλ ενω δεν θα επρεπε να ρωταει τεοια πραγματα, αλλα να φροντηση να θεραπευθεί.
Βεβαια υπαρχει οπως διαπιστωνει ο βουδισμος μια συνεχης μεταβολη. πχ το σωμα σας ηταν τελειως διαφορετικό οταν εισαστε μωρο, τωρα και οταν γερασετε (ευχομαι να γινετε πολυ πολυ γεροι, να ζησετε πολλα χρονια) ολα τα κυτταρα εχουν ανανεωθει . Τι σας κανει να νομιζεται οτι ειστε εσεις? ειναι το ερωτημα της συνεχειας της υποστασης εν χρονω (personal identity over time αν μεταφραζω σωστα) καιριο ερωτημα των προσωκρατικών που ειπαν οτι δεν υπαρχει αυτη η συνεχεια διοτι δεν υπαρχει στην πραγματικότητα κινηση και χρονος, ενω αντιθετα ο Ηρακλειτος θεωρωντας οτι ολα ειναι μεταβολη αρνειται αυτην την υπαρξη. ο Πλατωνας αντίθετα βρισκει μια ιδιοφυη λυση. αυτο που με κανει να λεω οτι εγω υπαρχω ενω το σωμα μου αλλαζει συνεχως ειναι η ψυχη, που ειναι αθάνατη, επεσε απο τον κοσμο των ιδεων και συνεπως ενωνει τα διαφορα στιγμιοτυπα θα λεγαμε, δηλ τις μεταβολες του σωματος μου , και ετσι ειμαι ΕΓΩ. Ο Βουδισμος αρνιεται , και ΣΩΣΤΑ ατην την λυση.
Βεβαια το ερωτημα ειναι ιδιαιτερα επικαιρο σημερα με την προοδο της κβαντμηχανικης. Ο καθηγητής στο Καιμπριτζ Derek Parfit (reasons and persons) εξεταζει το ερωτημα απο τα φιλμ επιστημονικης φαντασίας, απο την τηλεμεταφορα (teleportation) που θεωρητικα γινεται σε στοιχειωδη σωματια προς το παρον. δηλ να μπητε σε μια μηχανη και σε χρονο 0 να βρεθητε αλλου. Αλλα ποιος μας λεει οτι εκει στο αλλού , ειστε εσεις?
Προσπαθω να δωσω την χριστιανικη απαντηση. που νομίζω ειναι οτι υπαρχουμε οχι αφ εαυτων, ουτε επειδη εχουμε αθανατη ψυχη, (διοτι τιποτα δεν ειναι αθανατο, μονο ο Θεος ειναι απολυτως και αφ εαυτου αθάνατος) αλλα διοτι ο θεος μας αγαπα, και μονο απο ελευθερη και ανιδιοτελη αγαπη, απο μια αγαπη που ΔΕΝ κανει διακρισεις μας κρατα στην υπαρξη , ειτε ειμαστε καλοι ειτε οχι, ακομα και τον διαβολο, μας δινει ΚΑΤΙ ΠΡΟΣ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ενα ιχνος, που αυτο ειναι υ ψυχη και που δεν πεθαινει διοτι δεν αφηνει ο Θεος να πεθανη και ουτε θα αφηση ποτε.
αυτη λοιπον ειναι η ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ, η ελάχιστη μας personal identity. (δυστυχως ξεχασα να γραφω ελληνικα…)
Και που παλι ταιριαζει με την κινεζικη φιλοσοφία. διοτι εγω, εσεις, και καθε κτισμα, δεν ειμαστε μερη του Θεου, αλλα εν τουτοις το κεντρο της υπαρξης μας ειναι η ΣΚΕΨΗ του Θεου, Ο ΛΟΓΟΣ ΤΩΝ οντων, αυτο που οι κινεζοι αποκαλουν ΤΑΟ (ντάο ειναι η σωστη προφορα) χωρις να το ξερουν. Ειναι η θεολογια του αγ Μαξιμου του Ομολογητου . Και οχι μονο βεβαια. διοτι ναι μεν ο Θεος δημιουργησε τον κοσμο ΕΝ ΧΡΟΝΩ, αλλα ηθελε, σκεφτηκε ελευθερα και απο αγάπη να χαρισει την υπαρξη και την συνειδητότητα σε διαφορους βαθμους σε κατι εκτος αυτου. και το πραγματοποιησε.
Ειναι λοιπον η πραγματοποιημένη σκεψη η αγάπη του Θεου το κεντρο της υπαρξης του συμπαντος και καθε οντος ξεχωριστα. πρεπει να πουμε στους κινεζους οτι σωστα το εμπνευστηκαν ο Λαο τσε, ο Τσουαν τσε κτλ… αλλα δεν μπορουσαν να πουν παραπανω, γιατι δεν ειχε φανερωθει. Ουτε εμεις μπορουσαμε αλλωστε, αλλα επειδη ο Υιος και Λογος του θεου αποκαλυφτηκε, εγινε ανθρωπος μπορουμε τελικα να μιλάμε γιαυτο, ειδη Αυτος μας μιλησε.
Μιλησα για ΠΡΟΣΩΡΙΝΗ συνειδητοτητα, προσωπικη υπαρξη. γιατι? Διότι η τελικη ΔΕΝ ηρθε ακομα. Είμαστε ενα γιγνεσθαι, και ο Θεος δεν μπορει και δεν θελει να μας εξαναγκαση. Αλλα η προσωπικη ταυτοτητα , personal identity, ειναι ενα ΔΩΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΑΣ . ενα δωρο του θεου, ΜΟΝΑΔΙΚΟ και αναλογα με την προσωπικοτητα που χτίσαμε.
Στην αποκάλυψη 2,17 και 3,12 ο Χριστος θα δωση καινουργιο ΟΝΟΜΑ που θα ειναι η τελικη μας personal identity, προσωπικη ταυτοτητα, συνειδητότητα και που το ονομα αυτο θα εχει σχεση με τον ιδιο τον χριστο, αφου θα ειμαστε μέλη του.
Και μαζί με μας ενωνεται εν Χριστω ολη η κτίση γιανα ειναι τα παντα εν πασιν Χριστος.
ΠΗΓΗ.http://asian-aroma.com/

6 Σχόλια

  1. Posted by A tribute to Dharmaraksita.. on 19 Απριλίου, 2012 at 10:47 μμ

    ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ ,ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΕΝΟΣ ΤΟ ΒΟΥΔΙΣΜΟ(DHARMA)!

    Είναι πολύ επικίνδυνο(από γνωσιολογική κ’ ηθική άποψη) να μιλάει κάποιος ο οποίος αισθάνεται ταγμένος σε μια θρησκεία για μια άλλη θρησκεία(ας σημειώσουμε εδώ οτί καμία θρησκεία δεν αυτοπροσδιορίζεται ως θρησκεία, αλλά ο καθένας λέει συνήθως πως το δικό του δεν είναι θρησκεία, αλλά είναι πχ. το Ντάρμα- αλήθεια του Πεφωτισμένου(Βουδισμός) , το Σανατάνα Ντάρμα-ο αιώνιος θείος Νόμος(Ινδουισμός), το Ισλάμ(η επικύρωση των προφητών και η αποκεκαλυμμένη τελική αλήθεια), η ζώσα Εκκλησία του σεσαρκωμένου λόγου που ήρθε να θεραπεύσει την αρρώστια των θρησκειών(ορθοξος Χριστιανισμός) κτλ σχόλια με ξεκάθαρο επιχρωματισμό θρησκευτικού φιντεϊσμού..

    Ειδικά σε <> <> μεγάλου δογματισμού(με την αρνητική έννοια του δόγματος, όχι με τη θεολογική) όπως είναι οι αβρααμητικές θρησκείες παρατηρήται πολύ συχνά το φαινόμενο να βλέπουν άλλες θρησκείες και δη τις νταρμικές (πχ. Ινδουισμός,Βουδισμός κτλ.) με κλειστόμυαλες παρωπίδες και πολλές φορές έχω δει να λένε και ψέματα(ελπίζω ακούσια λόγω προκατάληψης) και ανακρίβειες-όποιος ενδιαφέρεται ας επικοινωνήσει μαζί μου να του αναφέρω πηγές!!
    Συγκεκριμένα, μ ε ρ ι κ ο ί Χ ρ ι σ τ ι α ν ο ί ο ρ θ ό δ ο ξ ο ι ι ε ρ ε ί ς έ χ ω
    π α ρ α τ η ρ ή σ ε ι λ έ ν ε α ν α κ ρ ί β ε ι ε ς και ψ ε ύ δ η (επαναλαμβάνω πως ευελπιστώ να μην είναι εκούσια, αλλά ακούσια λόγω προκατάληψης και παραπληροφόρησης) για το Βουδισμό και τον Ινδουισμό!

    Τέτοια σχόλια όμως δεν τιμούν το Χριστιαν-ισμό και δη την Ορθοδοξία, αντιθέτως νομίζω πως ρεζιλεύουμε τις ιδέες μας αν λέμε ψέματα και ανακρίβειες για κάτι το <>. Ο Χριστιανισμός και δη η ΝΗΠΤΙΚΗ κ’ θεραπευτική Ορθοδοξία(που οφείλεται να συνοδεύεται από Ο Ρ Θ Ο Π Ρ Α Ξ Ι Α) έχουν τεράστιο πνευματικό πλούτο και μπορούν να οδηγήσουν κάθε άνθρωπο -άσχετα από τη θρησκεία του ή την ιδεολογία κτλ. σε μεγάλα επίπεδα αρετής-κ’ γιατί όχι αγίασης, θέωσης , τελειώσεως!
    Αν όμως λοιδορούμε άλλες θρησκείες και άλλα πιστεύω, τότε εν γένει λοιδορούμε τους εαυτούς μας και μειώνουμε την αξία της θρησκείας μας ή της απόψεως μας γενικά στα μάτια των άλλων…

    Το συγκεκριμένο κείμενο, ομολογώ , για κείμενο γραμμένο από ορθόδοξο Χριστιανό (τουλάχιστον απ’όσα έχω δει ) με εκπλήσσει γενικώς ευχάριστα καθώς τουλάχιστον προσπάθει να αντικρίσει αντικειμενικά το Βουδισμό και τουλάχιστον προσπαθεί-άσχετα αν δεν το πετυχαίνει πάντα- να ξεπεράσει το ρητορικό σχήμα <> κτλ.. Έτσι , οφείλω, ξεκάθαρα να ομολογήσω το θαυμασμό μου για το συγγραφέα του κειμένου αυτού και για την προσπάθεια του να αναγνωρίσει έστω και στους <> μερικά θετικά στοιχεία. Έτσι ο συγγραφέας τιμά την Ορθοδοξία και γενικώς όλο τον Χριστιανισμό, καθώς πολλές φορές το κοσμοείδωλο ενός κρίνεται και συν-κρίνεται εκ των πράξεων και εκ των λογων του..
    ΌΜΩΣ, μερικές ασάφειες και υπεργενικεύσεις που παρατήρησα κατά του Βουδισμού(μια θρησκεία που γενικώς πολύ θαυμάζω-όπως και πολλές άλλες εξάλλου) με καλοπροαίρετη κριτική αισθάνομαι την ανάγκη να τις δημοσιοποιήσω και αν σφάλλω κάπου , περιμένω απάντηση , καθώς όλοι είμαστε υποχρεωμένοι στον υπέρτατο και ατελέσφορο ηθικό νόμο της Αληθείας.

    Αναφέρετε κάπου <>

    Σύμφωνα με το Βούδα(Σιντάρτα Γκαουτάμα εκ του γένους των Σακύας) και το Ντάρμα(πεφωτισμένη αλήθεια) ο σωζόμενος είναι εκείνος προστρέχει στο καταφύγιο του Βούδα και που προσπαθεί να εφαρμόσει τη διδασκαλία του έμπρακτα με βάση την καθημερινή ηθική – ο σωζόμενος είναι εκείνος που ξεπερνάει τα δεσμά του Μάρα(εγωισμού , άγνοιας, προσκόλλησης στο άτομο, στο εγώ, στα πράγματα) βάσει αγάπης κ’ συμπόνιας σε όλα τα πλάσματα(Metta), ηρεμίας, περισυλλογής, καταβύθισης και διαλογισμού!

    Το να πούμε πως δεν υπάρχει σωζόμενος είναι μια τιτάνια παράλειψη και
    υπεραπλούστευση… Οι Βουδιστές διακρίνουν δύο επίπεδα αλήθειας. Το σχετικό και το απόλυτο. Το σχετικό είναι για τη συνεννόηση και για το στάδιο του προκόψαντος. Το απόλυτο επίπεδο αλήθειας είναι για αυτούς που έχουν φθάσει σε μεγάλο επίπεδο αγιότητος, ηθικής και πνευματικής διαυγείας (μποντισάτβα, αρατς κτλ.) . Στο απόλυτο επίπεδο προσέγγισης των πραγμάτων , πράγματι, δεν υπάρχει ως αυθύπαρκτο ον ο σωζόμενος(ό χι ό μ ω ς ό τ ι δ ε ν υ π ά ρ χ ε ι ο σ ω ζ ό μ ε ν ο ς έτσι γενικά και υπεραπλουστευμένα), επειδή το Εγώ δε θεωρείται αυθύπαρκτο.
    Στην απόλυτη αλήθεια θεάσεως της Σαμσάρα(ο δικός μας κόσμος των μετενσαρκώσεων , της οδύνης και της ηδονής) δεν υπάρχει τίποτα καθ’αυτό, αλλά μόνο οι σχέσεις που διέπουν τα πράγματα. Έτσι όλα τα αισθάνοντα όντα είναι στην ουσία αλληλοεξαρτώμενα και σαν μια μεγάλη οικογένεια για αυτό και δεν πρέπει να προσβάλλουμε κανέναν άνθρωπο και κανένα πλάσμα και να επιδιώκουμε κάθε πλάσμα να βρει την ευτυχια(δηλαδή βουδιστικώς να ανατρέξει στη βουδιστική φύση μέσα του )

    Στη Νιρβάνα ,τώρα, ο σωζόμενος ούτε υπάρχει, ΑΛΛΑ ούτε δεν υπάρχει!!! Η
    ΥΠΑΡΞΗ, ή καλύτερα αυτό που θεωρείται από μας ως ύπαρξη , για το Βουδισμό είναι μια αρρώστια (με την πνευματική σημασία της λέξεως) που οφείλεται κυρίως στην άγνοια και στην προσκόλληση στην ύπαρξη. Είναι ανώφελο κ’ ίσως και επικίνδυνο για τη πνευματική υγεία μας να προσπαθήσουμε να συλλάβουμε με λογικά σχήματα κάτι που δεν είναι λογικό, αλλά πέρα από τις συμβάσεις της λογικής και της <> -αυτής της ιδιότητας που <> έχει δημιουργηθεί κ’ εν μέρει μας παραπλανάει)

    Η προσκόλληση στο <> (με την παραπάνω έννοια) , με βουδιστική θεώρηση είναι επίσης μια αυταπάτη. Στο Νιρβάνα κάθε ένας εξ ημών θα είναι (σύμφωνα με τη βουδιστική εσχατολογία όλοι θα <>-ακόμα και οι πιο επαχθείς χαρακτήρες θα βρουν κάποτε εκ δικής τους προαίρεσης τη λύτρωση-δηλαδή τη βουδιστική φύση) πέρα από έννοιες όπως πρόσωπο ή μη πρόσωπο…
    Επίσης η Νιρβάνα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΒΗΣΙΜΟ , όπως αναφέρει παραπάνω το κείμενο. Δεν είναι nihilismus . Ένας ορισμός που ίσως δεν είναι τόσο επισφαλής (αλλά και πάλι η ανθρώπινη γλώσσα είναι περιορισμένη), είναι πως είναι πέρα από το σβήσιμο και το μη σβήσιμο. Ένα δικό μου παράδειγμα- μπορεί ένα μικρόβιο να κατανοήσει τη σύγχρονη φυσική του ενιαίου πεδίου ή το σύνολο των επιστημών όπως θα εξελιχθούν στο μακρύ μέλλον ; Κάτι που και από τους περισσότερος εξ ημών είναι αδιανόητο! Πιο εύκολο είναι να κατανοήσει το μικρόβιο το μέλλον της ανθρώπινης γνώσης, παρά ο πιο έξυπνος <> άνθρωπος να κατανοήσει έλλογα τη Νιρβάνα.
    Δεν είναι τυχαίο , που ο Βούδας δεν απάντησε στη συγκεκριμένη ερώτηση. Έτσι όπως ο άνθρωπος εκείνος ήθελε να μάθει πρώτα τα πάντα για εκείνον που έριξε το βέλος, αντί να βγάλει το βέλος το ίδιο, έτσι και εμείς τώρα αντί να ασχολούμαστε με την ηθική βελτίωση μας και με την περισυλλογή και με το να διορθώσουμε τα λάθη μας, ασχολούμαστε υπερβολικά με πράγματα που δεν μας βελτιώνουν, αλλά μας κάνουν να χάσουμε το χρόνο μας απ’ τα πραγματικά ουσιώδη. Η κατανόηση της Νιρβάνα έρχεται μέσω της βιωματικής επίγνωσης και της καταβύθισης που εκπορεύεται ως στάση ζωής σε όλα τα πεδία της ηθικής και της συμπεριφοράς του όντος.

    Μετά λέτε κάπου <>
    Είπαμε, πως η λογική του ανθρώπου για το Βουδισμό είναι χρήσιμη , αλλά περιορισμένη σε μερικά ζητήματα, σε άλλα όχι. Καταρχάς ο όρος μετεμψύχωση για το Βουδισμό που χρησιμοποιείτε είναι »λάθος», επειδή δεν δέχονται την ύπαρξη της ψυχής. Πιο ορθός είναι ο όρος μετενσάρκωση(κ’ πάλι με τον περιορισμό της ανθρώπινης γλώσσας) . Στην πραγματικότητα, οι Βουδιστές θεωρούν πως η επόμενη μετενσάρκωση είναι το αποτέλεσμα των ηθικών πράξεων αυτής κ’ των προηγουμένων, αλλά πως η επόμενη μετενσάρκωση δεν είναι το ίδιο ον με αυτό που είμαι τώρα, ούτε όμως ότι το ον της επόμενης μετενσάρκωσης είναι κάτι διαφορετικό απ’ το ον της τωρινής <> .

    Γενικώς, όμως, ο Βουδισμός δεν είναι κατά της λογικής. Απλώς θεωρεί πως σε μερικά πράγματα η λογική δεν βγάζει πουθενά. Σε άλλα όμως η λογική θεωρείται ως καίριας σημασίας. πχ. ως προς το μονοπάτι που ένας άνθρωπος καλείται να ακολουθήσει , ο Βούδας μας παρότρυνε να χρησιμοποιήσουμε τη λογική μας και να ελέγχουμε την παράδοση και να επιλέγουμε το δρόμο ΜΟΝΟ αν πραγματικά το θεωρούμε σωστό και όχι να ακολουθούμε άκριτα την αυθεντία. Μπορεί ο σκοπός να είναι πέρα από τη λογική, αλλά ο δρόμος προς τα εκεί είναι λογικός- πχ. να είμαστε πράοι και δίκαιοι, να προσπαθούμε να βλέπουμε κάθε ον ως τον εαυτό μας και γενικώς να είμαστε ένας φάρος ηθικής και αγιότητας για να βοηθήσουμε όλα τα όντα , να μην λοιδορούμε αυτούς που μας λοιδορούν, να συγχωρούμε, να είμαστε συμπονετικοί, αλλά ταυτόχρονα απαθείς(με την αρνητική σημασία της έννοιας του πάθους).
    Ο Βουδισμός (όπως πολλές θρησκείες εξάλλου) έχει επίσης πολλά κοινά με τη σύγχρονη επιστήμη (πχ. βλέπε σχέσεις και όχι καθαυτό υποκείμενο απ’ τη Φυσική), mindfullness και δυτική ψυχολογία, Βουδισμός κ’ ψυχοθεραπεία – παρεμπιπτόντως και η ορθόδοξη χριστιανική παράδοση έχει μεγάλη σχέση με τη θεραπεία της ψυχής.

    Η βουδιστική φιλοσοφία και (α-)θεολογία έχει τεράστιο εύρος και βάθος και είναι πολύ βολικό (αλλά ΛΑΘΟΣ) να κάνει ένας επικέντρωση σε ένα μόνο σημείο, χωρίς να εξετάζει όλο το συγκείμενο. Αυτό ισχύει εξάλλου για σχεδόν κάθε θεολογία και φιλοσοφία ανά τον πλανήτη μας. Οφείλουμε να προσπαθήσουμε να είμαστε αντικειμενικοί και καλοπροαίρετοι. Δεν υπάρχει κανέναν λόγος να προσβάλουμε μια άλλη θρησκεία και μια άλλη αντίληψη, καθώς πέρα από την καθαυτό ανηθικότητα αυτού, έτσι προσβάλλουμε τη δικιά μας θρησκεία..

    Και ο Σιντάρτα(Βούδας) και ο Ιησούς εδίδαξαν πολλά χρήσιμα πράγματα . Άσχετα αν ένας συμφωνεί η διαφωνεί με μερικά επιμέρους φιλοσοφικά ζητήματα, νομίζω πως ο καθένας μπορεί να ωφεληθεί εξαυτών-ακόμα και ένας δογματικά άθεος μπορεί να αποκομίσει τεράστια πνευματικά οφέλη (ακολουθεί χρονολογική αναφορά, όχι αξιακή)

    1) απ’ τον πρίγκιπα των Σαγκύας που τα παράτησε όλα τα πλούτη και δεν έκτισε ούτε καλύβα, αλλά όλη του τη ζωή ήταν μια ζωντανή προσφορά προς τον συνάνθρωπο και προς όλα τα όντα με μια σοφία και μια αγάπη και ΣΥΜΠΟΝΙΑ(metta) που περικλείει φίλους , αγνώστους ,εχθρούς και όλα τα όντα κ΄όλη την πλάση- που πραγματικά φαίνεται εκ πρώτης επαφής με τα βουδιστικά Σούτρας ,

    2) απ’ το Ναζωραίο διδάσκαλο που δίδαξε σύμφωνα με το Ευαγγέλιο ταπεινότητα ,γενναιοφροσύνη , αγάπη προς φίλο και εχθρό, να μη κρίνουμε κανέναν και τίποτα και που τον σταύρωναν κραύγασε «Πάτερ ἄφες αὐτοῖς• οὐ γάρ οἴδασι τί ποιοῦσι» (Πατέρα συγχώρεσε τους, δεν ξέρουν τι κάνουν)

    Και ο Χριστιανισμός και ο Βουδισμός-ή να πω καλύτερα και ο Χριστός και ο Βούδας έχουν τρομερά διδάγματα για κάθε άνθρωπο , για κάθε πλάσμα… Και για να το θέσω και χριστιανικά-»αβρααμητικά» καλύτερα να »συναγωνιζόμαστε» σε αγαθοεργίες και στην αγάπη στο θεό και στον πλησίων παρά να παρασυρόμαστε απ’ την εγωπάθεια εκ του πονηρού- τον οποίο επίσης πρέπει να προσέξουμε να μην τον μισήσουμε 😀 ..

    Εν κατακλείδι , πραγματικός φάρος αρετής ,αγάπης κ΄ανεκτικότητας για την ανθρωπότητα(όχι ο μοναδικός φυσικά) είναι κ’ οι λόγοι του αρχαίου προφήτου (του μονοθεϊσμού) Ζωροάστρου απ’ το γένος των Σπιτάμα . Καλές σκέψεις, καλά λόγια, καλές πράξεις οφείλουμε να κάνουμε και πάντα να υπηρετούμε την αλήθεια (asa).. Ακόμα και σήμερα οι Ζωροαστριστές , παρ΄όλο που έχουν υποστεί τα πάνδεινα και έχουν απομείνει πολύ λίγοι , εντούτοις δεν έχουν χάσει την αισιοδοξία τους, και ακόμα και σήμερα τονίζουν πως ο Θεός δεν αδίκησε κανέναν άνθρωπο , αλλά σε κάθε άνθρωπο, σε κάθε λαό έδωσε το δικό του μονοπάτι για να οδεύσει προς Αυτόν κ’ στο τέλος όλα τα όντα, ακόμα και αυτά που έκαναν ανήθικες πράξεις θα ελεηθούν απ΄ την θεϊκή συμπόνια και εκ δικής τους θελήσεως θα ενωθούν με το Θεό λυτρωτικά, καθώς το <> οφείλουμε να το κάνουμε επειδή είναι καλό, και όχι να το κάνουμε προσμένοντας άλλες απολαβές (πχ. αιώνια ζωή κτλ.) ή από φόβο για μια αιώνια τιμωρία (πχ. αιώνια καταδίκη) .

    Απάντηση

  2. Posted by A tribute to Dharmaraksita.. on 19 Απριλίου, 2012 at 10:53 μμ

    ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ ,ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΕΝΟΣ ΤΟ ΒΟΥΔΙΣΜΟ(DHARMA)!

    Είναι πολύ επικίνδυνο(από γνωσιολογική κ’ ηθική άποψη) να μιλάει κάποιος ο οποίος αισθάνεται ταγμένος σε μια θρησκεία για μια άλλη θρησκεία(ας σημειώσουμε εδώ οτί καμία θρησκεία δεν αυτοπροσδιορίζεται ως θρησκεία, αλλά ο καθένας λέει συνήθως πως το δικό του δεν είναι θρησκεία, αλλά είναι πχ. το Ντάρμα- αλήθεια του Πεφωτισμένου(Βουδισμός) , το Σανατάνα Ντάρμα-ο αιώνιος θείος Νόμος(Ινδουισμός), το Ισλάμ(η επικύρωση των προφητών και η αποκεκαλυμμένη τελική αλήθεια), η ζώσα Εκκλησία του σεσαρκωμένου λόγου που ήρθε να θεραπεύσει την αρρώστια των θρησκειών(ορθοξος Χριστιανισμός) κτλ σχόλια με ξεκάθαρο επιχρωματισμό θρησκευτικού φιντεϊσμού..

    Ειδικά σε »οπαδούς» »θρησκειών» μεγάλου δογματισμού(με την αρνητική έννοια του δόγματος, όχι με τη θεολογική) όπως είναι οι αβρααμητικές θρησκείες παρατηρήται πολύ συχνά το φαινόμενο να βλέπουν άλλες θρησκείες και δη τις νταρμικές (πχ. Ινδουισμός,Βουδισμός κτλ.) με κλειστόμυαλες παρωπίδες και πολλές φορές έχω δει να λένε και ψέματα(ελπίζω ακούσια λόγω προκατάληψης) και ανακρίβειες-όποιος ενδιαφέρεται ας επικοινωνήσει μαζί μου να του αναφέρω πηγές!!
    Συγκεκριμένα, μ ε ρ ι κ ο ί Χ ρ ι σ τ ι α ν ο ί ο ρ θ ό δ ο ξ ο ι ι ε ρ ε ί ς έ χ ω
    π α ρ α τ η ρ ή σ ε ι λ έ ν ε α ν α κ ρ ί β ε ι ε ς και ψ ε ύ δ η (επαναλαμβάνω πως ευελπιστώ να μην είναι εκούσια, αλλά ακούσια λόγω προκατάληψης και παραπληροφόρησης) για το Βουδισμό και τον Ινδουισμό!

    Τέτοια σχόλια όμως δεν τιμούν το Χριστιαν-ισμό και δη την Ορθοδοξία, αντιθέτως νομίζω πως ρεζιλεύουμε τις ιδέες μας αν λέμε ψέματα και ανακρίβειες για κάτι το »διαφορετικό». Ο Χριστιανισμός και δη η ΝΗΠΤΙΚΗ κ’ θεραπευτική Ορθοδοξία(που οφείλεται να συνοδεύεται από Ο Ρ Θ Ο Π Ρ Α Ξ Ι Α) έχουν τεράστιο πνευματικό πλούτο και μπορούν να οδηγήσουν κάθε άνθρωπο -άσχετα από τη θρησκεία του ή την ιδεολογία κτλ. σε μεγάλα επίπεδα αρετής-κ’ γιατί όχι αγίασης, θέωσης , τελειώσεως!
    Αν όμως λοιδορούμε άλλες θρησκείες και άλλα πιστεύω, τότε εν γένει λοιδορούμε τους εαυτούς μας και μειώνουμε την αξία της θρησκείας μας ή της απόψεως μας γενικά στα μάτια των άλλων…

    Το συγκεκριμένο κείμενο, ομολογώ , για κείμενο γραμμένο από ορθόδοξο Χριστιανό (τουλάχιστον απ’όσα έχω δει ) με εκπλήσσει γενικώς ευχάριστα καθώς τουλάχιστον προσπάθει να αντικρίσει αντικειμενικά το Βουδισμό και τουλάχιστον προσπαθεί-άσχετα αν δεν το πετυχαίνει πάντα- να ξεπεράσει το ρητορικό σχήμα »ναι,καλό αυτό, αλλά αυτό που σου λέω εγώ καλύτερο» κτλ.. Έτσι , οφείλω, ξεκάθαρα να ομολογήσω το θαυμασμό μου για το συγγραφέα του κειμένου αυτού και για την προσπάθεια του να αναγνωρίσει έστω και στους »άλλους» μερικά θετικά στοιχεία. Έτσι ο συγγραφέας τιμά την Ορθοδοξία και γενικώς όλο τον Χριστιανισμό, καθώς πολλές φορές το κοσμοείδωλο ενός κρίνεται και συν-κρίνεται εκ των πράξεων και εκ των λογων του..
    ΌΜΩΣ, μερικές ασάφειες και υπεργενικεύσεις που παρατήρησα κατά του Βουδισμού(μια θρησκεία που γενικώς πολύ θαυμάζω-όπως και πολλές άλλες εξάλλου) με καλοπροαίρετη κριτική αισθάνομαι την ανάγκη να τις δημοσιοποιήσω και αν σφάλλω κάπου , περιμένω απάντηση , καθώς όλοι είμαστε υποχρεωμένοι στον υπέρτατο και ατελέσφορο ηθικό νόμο της Αληθείας.

    Αναφέρετε κάπου »Για τον βουδισμό λοιπόν υπάρχει η σωτηρία αλλά ΔΕΝ ΒΡΙΣΚΕΙΣ ΤΟΝ ΣΩΖΟΜΕΝΟ, υπάρχει πόνος αλλά δεν βρίσκεις αυτόν που πονάει. δηλαδή δεν υπάρχει το πρόσωπο, δεν πρέπει να υπάρχει.
    Εμείς λέμε, πολύ σωστά , το πρόσωπο (μάλλον το άτομο) έτσι όπως είναι δεν πρέπει να υπάρχει. αλλά όπως στον Βούδα ήρθε η αποκάλυψη, και όπως στο ΖΕΝ έρχεται η έλλαμψη, έτσι και ο θεός επενέβη και μας έδειξε μια άλλη λύση.
    Όχι το να σβήσω αλλά το να υπάρχω με διαφορετικό τρόπο.»

    Σύμφωνα με το Βούδα(Σιντάρτα Γκαουτάμα εκ του γένους των Σακύας) και το Ντάρμα(πεφωτισμένη αλήθεια) ο σωζόμενος είναι εκείνος προστρέχει στο καταφύγιο του Βούδα και που προσπαθεί να εφαρμόσει τη διδασκαλία του έμπρακτα με βάση την καθημερινή ηθική – ο σωζόμενος είναι εκείνος που ξεπερνάει τα δεσμά του Μάρα(εγωισμού , άγνοιας, προσκόλλησης στο άτομο, στο εγώ, στα πράγματα) βάσει αγάπης κ’ συμπόνιας σε όλα τα πλάσματα(Metta), ηρεμίας, περισυλλογής, καταβύθισης και διαλογισμού!

    Το να πούμε πως δεν υπάρχει σωζόμενος είναι μια τιτάνια παράλειψη και
    υπεραπλούστευση… Οι Βουδιστές διακρίνουν δύο επίπεδα αλήθειας. Το σχετικό και το απόλυτο. Το σχετικό είναι για τη συνεννόηση και για το στάδιο του προκόψαντος. Το απόλυτο επίπεδο αλήθειας είναι για αυτούς που έχουν φθάσει σε μεγάλο επίπεδο αγιότητος, ηθικής και πνευματικής διαυγείας (μποντισάτβα, αρατς κτλ.) . Στο απόλυτο επίπεδο προσέγγισης των πραγμάτων , πράγματι, δεν υπάρχει ως αυθύπαρκτο ον ο σωζόμενος(ό χι ό μ ω ς ό τ ι δ ε ν υ π ά ρ χ ε ι ο σ ω ζ ό μ ε ν ο ς έτσι γενικά και υπεραπλουστευμένα), επειδή το Εγώ δε θεωρείται αυθύπαρκτο.
    Στην απόλυτη αλήθεια θεάσεως της Σαμσάρα(ο δικός μας κόσμος των μετενσαρκώσεων , της οδύνης και της ηδονής) δεν υπάρχει τίποτα καθ’αυτό, αλλά μόνο οι σχέσεις που διέπουν τα πράγματα. Έτσι όλα τα αισθάνοντα όντα είναι στην ουσία αλληλοεξαρτώμενα και σαν μια μεγάλη οικογένεια για αυτό και δεν πρέπει να προσβάλλουμε κανέναν άνθρωπο και κανένα πλάσμα και να επιδιώκουμε κάθε πλάσμα να βρει την ευτυχια(δηλαδή βουδιστικώς να ανατρέξει στη βουδιστική φύση μέσα του )

    Στη Νιρβάνα ,τώρα, ο σωζόμενος ούτε υπάρχει, ΑΛΛΑ ούτε δεν υπάρχει!!! Η
    ΥΠΑΡΞΗ, ή καλύτερα αυτό που θεωρείται από μας ως ύπαρξη , για το Βουδισμό είναι μια αρρώστια (με την πνευματική σημασία της λέξεως) που οφείλεται κυρίως στην άγνοια και στην προσκόλληση στην ύπαρξη. Είναι ανώφελο κ’ ίσως και επικίνδυνο για τη πνευματική υγεία μας να προσπαθήσουμε να συλλάβουμε με λογικά σχήματα κάτι που δεν είναι λογικό, αλλά πέρα από τις συμβάσεις της λογικής και της »υπερλογίας» -αυτής της ιδιότητας που »σαμσαρικώς» έχει δημιουργηθεί κ’ εν μέρει μας παραπλανάει)

    Η προσκόλληση στο »πρόσωπο» (με την παραπάνω έννοια) , με βουδιστική θεώρηση είναι επίσης μια αυταπάτη. Στο Νιρβάνα κάθε ένας εξ ημών θα είναι (σύμφωνα με τη βουδιστική εσχατολογία όλοι θα »σωθούν»-ακόμα και οι πιο επαχθείς χαρακτήρες θα βρουν κάποτε εκ δικής τους προαίρεσης τη λύτρωση-δηλαδή τη βουδιστική φύση) πέρα από έννοιες όπως πρόσωπο ή μη πρόσωπο…
    Επίσης η Νιρβάνα ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΣΒΗΣΙΜΟ , όπως αναφέρει παραπάνω το κείμενο. Δεν είναι nihilismus . Ένας ορισμός που ίσως δεν είναι τόσο επισφαλής (αλλά και πάλι η ανθρώπινη γλώσσα είναι περιορισμένη), είναι πως είναι πέρα από το σβήσιμο και το μη σβήσιμο. Ένα δικό μου παράδειγμα- μπορεί ένα μικρόβιο να κατανοήσει τη σύγχρονη φυσική του ενιαίου πεδίου ή το σύνολο των επιστημών όπως θα εξελιχθούν στο μακρύ μέλλον ; Κάτι που και από τους περισσότερος εξ ημών είναι αδιανόητο! Πιο εύκολο είναι να κατανοήσει το μικρόβιο το μέλλον της ανθρώπινης γνώσης, παρά ο πιο έξυπνος »σαμσαρικός» άνθρωπος να κατανοήσει έλλογα τη Νιρβάνα.
    Δεν είναι τυχαίο , που ο Βούδας δεν απάντησε στη συγκεκριμένη ερώτηση. Έτσι όπως ο άνθρωπος εκείνος ήθελε να μάθει πρώτα τα πάντα για εκείνον που έριξε το βέλος, αντί να βγάλει το βέλος το ίδιο, έτσι και εμείς τώρα αντί να ασχολούμαστε με την ηθική βελτίωση μας και με την περισυλλογή και με το να διορθώσουμε τα λάθη μας, ασχολούμαστε υπερβολικά με πράγματα που δεν μας βελτιώνουν, αλλά μας κάνουν να χάσουμε το χρόνο μας απ’ τα πραγματικά ουσιώδη. Η κατανόηση της Νιρβάνα έρχεται μέσω της βιωματικής επίγνωσης και της καταβύθισης που εκπορεύεται ως στάση ζωής σε όλα τα πεδία της ηθικής και της συμπεριφοράς του όντος.

    Μετά λέτε κάπου »τι σχέση έχω εγώ με …εμενα στην επομενη μετεμψυχωση μου, αυτό το πρόβλημα δεν απανταται ευθέως με ενα λογικό δυτικο τρόπο »
    Είπαμε, πως η λογική του ανθρώπου για το Βουδισμό είναι χρήσιμη , αλλά περιορισμένη σε μερικά ζητήματα, σε άλλα όχι. Καταρχάς ο όρος μετεμψύχωση για το Βουδισμό που χρησιμοποιείτε είναι »λάθος», επειδή δεν δέχονται την ύπαρξη της ψυχής. Πιο ορθός είναι ο όρος μετενσάρκωση(κ’ πάλι με τον περιορισμό της ανθρώπινης γλώσσας) . Στην πραγματικότητα, οι Βουδιστές θεωρούν πως η επόμενη μετενσάρκωση είναι το αποτέλεσμα των ηθικών πράξεων αυτής κ’ των προηγουμένων, αλλά πως η επόμενη μετενσάρκωση δεν είναι το ίδιο ον με αυτό που είμαι τώρα, ούτε όμως ότι το ον της επόμενης μετενσάρκωσης είναι κάτι διαφορετικό απ’ το ον της τωρινής »υπόστασης» .

    Γενικώς, όμως, ο Βουδισμός δεν είναι κατά της λογικής. Απλώς θεωρεί πως σε μερικά πράγματα η λογική δεν βγάζει πουθενά. Σε άλλα όμως η λογική θεωρείται ως καίριας σημασίας. πχ. ως προς το μονοπάτι που ένας άνθρωπος καλείται να ακολουθήσει , ο Βούδας μας παρότρυνε να χρησιμοποιήσουμε τη λογική μας και να ελέγχουμε την παράδοση και να επιλέγουμε το δρόμο ΜΟΝΟ αν πραγματικά το θεωρούμε σωστό και όχι να ακολουθούμε άκριτα την αυθεντία. Μπορεί ο σκοπός να είναι πέρα από τη λογική, αλλά ο δρόμος προς τα εκεί είναι λογικός- πχ. να είμαστε πράοι και δίκαιοι, να προσπαθούμε να βλέπουμε κάθε ον ως τον εαυτό μας και γενικώς να είμαστε ένας φάρος ηθικής και αγιότητας για να βοηθήσουμε όλα τα όντα , να μην λοιδορούμε αυτούς που μας λοιδορούν, να συγχωρούμε, να είμαστε συμπονετικοί, αλλά ταυτόχρονα απαθείς(με την αρνητική σημασία της έννοιας του πάθους).
    Ο Βουδισμός (όπως πολλές θρησκείες εξάλλου) έχει επίσης πολλά κοινά με τη σύγχρονη επιστήμη (πχ. βλέπε σχέσεις και όχι καθαυτό υποκείμενο απ’ τη Φυσική), mindfullness και δυτική ψυχολογία, Βουδισμός κ’ ψυχοθεραπεία – παρεμπιπτόντως και η ορθόδοξη χριστιανική παράδοση έχει μεγάλη σχέση με τη θεραπεία της ψυχής.

    Η βουδιστική φιλοσοφία και (α-)θεολογία έχει τεράστιο εύρος και βάθος και είναι πολύ βολικό (αλλά ΛΑΘΟΣ) να κάνει ένας επικέντρωση σε ένα μόνο σημείο, χωρίς να εξετάζει όλο το συγκείμενο. Αυτό ισχύει εξάλλου για σχεδόν κάθε θεολογία και φιλοσοφία ανά τον πλανήτη μας. Οφείλουμε να προσπαθήσουμε να είμαστε αντικειμενικοί και καλοπροαίρετοι. Δεν υπάρχει κανέναν λόγος να προσβάλουμε μια άλλη θρησκεία και μια άλλη αντίληψη, καθώς πέρα από την καθαυτό ανηθικότητα αυτού, έτσι προσβάλλουμε τη δικιά μας θρησκεία..

    Και ο Σιντάρτα(Βούδας) και ο Ιησούς εδίδαξαν πολλά χρήσιμα πράγματα . Άσχετα αν ένας συμφωνεί η διαφωνεί με μερικά επιμέρους φιλοσοφικά ζητήματα, νομίζω πως ο καθένας μπορεί να ωφεληθεί εξαυτών-ακόμα και ένας δογματικά άθεος μπορεί να αποκομίσει τεράστια πνευματικά οφέλη (ακολουθεί χρονολογική αναφορά, όχι αξιακή)

    1) απ’ τον πρίγκιπα των Σαγκύας που τα παράτησε όλα τα πλούτη και δεν έκτισε ούτε καλύβα, αλλά όλη του τη ζωή ήταν μια ζωντανή προσφορά προς τον συνάνθρωπο και προς όλα τα όντα με μια σοφία και μια αγάπη και ΣΥΜΠΟΝΙΑ(metta) που περικλείει φίλους , αγνώστους ,εχθρούς και όλα τα όντα κ΄όλη την πλάση- που πραγματικά φαίνεται εκ πρώτης επαφής με τα βουδιστικά Σούτρας ,

    2) απ’ το Ναζωραίο διδάσκαλο που δίδαξε σύμφωνα με το Ευαγγέλιο ταπεινότητα ,γενναιοφροσύνη , αγάπη προς φίλο και εχθρό, να μη κρίνουμε κανέναν και τίποτα και που τον σταύρωναν κραύγασε »Πάτερ ἄφες αὐτοῖς• οὐ γάρ οἴδασι τί ποιοῦσι» (Πατέρα συγχώρεσε τους, δεν ξέρουν τι κάνουν)

    Και ο Χριστιανισμός και ο Βουδισμός-ή να πω καλύτερα και ο Χριστός και ο Βούδας έχουν τρομερά διδάγματα για κάθε άνθρωπο , για κάθε πλάσμα… Και για να το θέσω και χριστιανικά-»αβρααμητικά» καλύτερα να »συναγωνιζόμαστε» σε αγαθοεργίες και στην αγάπη στο θεό και στον πλησίων παρά να παρασυρόμαστε απ’ την εγωπάθεια εκ του πονηρού- τον οποίο επίσης πρέπει να προσέξουμε να μην τον μισήσουμε 😀 ..

    Εν κατακλείδι , πραγματικός φάρος αρετής ,αγάπης κ΄ανεκτικότητας για την ανθρωπότητα(όχι ο μοναδικός φυσικά) είναι κ’ οι λόγοι του αρχαίου προφήτου (του μονοθεϊσμού) Ζωροάστρου απ’ το γένος των Σπιτάμα . Καλές σκέψεις, καλά λόγια, καλές πράξεις οφείλουμε να κάνουμε και πάντα να υπηρετούμε την αλήθεια (asa).. Ακόμα και σήμερα οι Ζωροαστριστές , παρ΄όλο που έχουν υποστεί τα πάνδεινα και έχουν απομείνει πολύ λίγοι , εντούτοις δεν έχουν χάσει την αισιοδοξία τους, και ακόμα και σήμερα τονίζουν πως ο Θεός δεν αδίκησε κανέναν άνθρωπο , αλλά σε κάθε άνθρωπο, σε κάθε λαό έδωσε το δικό του μονοπάτι για να οδεύσει προς Αυτόν κ’ στο τέλος όλα τα όντα, ακόμα και αυτά που έκαναν ανήθικες πράξεις θα ελεηθούν απ΄ την θεϊκή συμπόνια και εκ δικής τους θελήσεως θα ενωθούν με το Θεό λυτρωτικά, καθώς το »καλό» οφείλουμε να το κάνουμε επειδή είναι καλό, και όχι να το κάνουμε προσμένοντας άλλες απολαβές (πχ. αιώνια ζωή κτλ.) ή από φόβο για μια αιώνια τιμωρία (πχ. αιώνια καταδίκη) .

    Απάντηση

  3. Posted by A tribute to Dharmaraksita.. on 19 Απριλίου, 2012 at 10:57 μμ

    Ζητώ συγγνώμη που το έστειλα δύο φορές το παραπάνω μήνυμα. Την πρώτη φορά δεν μου εμφάνισε καλά μερικά σημεία που είχα βάλει σε εισαγωγικά και έτσι το ξανάστειλα με αποσιωπητικά άντι για εισαγωγικά. Παρακαλώ για να αποφευχθεί η σύγχυση να σβήσετε το πρώτο μήνυμα καθώς και αυτή τη παράινεση που γράφω τώρα, ώστε να φαίνεται μόνο το δεύτερο μύνημα που έγραψα. Ευχαριστώ!!

    Απάντηση

  4. Ας μου επιτραπεί να πω ότι ο ανωτέρω αδελφός δε βλέπω να διαφωνεί επί της ουσίας με τον π. Ιωνά.
    Το «υπάρχει και δεν υπάρχει», «σβήσιμο και μη σβήσιμο» κ.τ.λ. είναι σχήματα λόγου. Δε γίνεται να υπάρχει ΚΑΙ να μην υπάρχει κάτι, ούτε να σβήνει ΚΑΙ να μη σβήνει. Άρα, δεν υπάρχει. Άρα, σβήνει. Άρα, η ασάφεια παραμένει.
    Δεν είναι το ίδιο με τη χριστιανική αποφατική θεολογία, όπου ο Θεός είναι π.χ. φως και γνόφος ταυτόχρονα, γιατί εδώ έχουμε ένα Ον που είναι εκτός του κόσμου τούτου, ενώ ο άνθρωπος είναι εντός του κόσμου.
    Αυτό που πρέπει να κρατηθεί ως παρατήρηση είναι ότι για το βουδισμό υπάρχουν δύο επίπεδα ύπαρξης, αλλά και ότι υπάρχουν δύο – τουλάχιστον – εκδοχές του βουδισμού, ως γνωστόν, ο χιναγιάνα και ο μαχαγιάνα, και ο 2ος απ’ όσο γνωρίζω δεν δίνει τόση βάση στη βουδική διδασκαλία για τη μη ύπαρξη, αλλά δίνει έμφαση στην αφοσίωση των μποντισάτβα, δηλ. όντων σε πορεία προς τη φώτιση, που παραμένουν στον κόσμο για να βοηθήσουν τα πλάσματα να πάνε στη νιρβάνα.
    Τέλος, έχει σημασία ότι όλα τα παραπάνω βρίσκονται στο δρόμο για την αναζήτηση της Αλήθειας, που δε μπορεί παρά να είναι μία και μόνη, έστω και θεώμενη από πολλές πλευρές. Η ύπαρξη των αγίων – ανθρώπων σε κατάσταση θεώσης, που διατηρούν επαφή με τον κόσμο και μετά το θάνατό τους – αποτελεί απτή απόδειξη ότι ο βουδισμός, μιλώντας για μη ύπαρξη, αλλά και για μετενσάρκωση και νιρβάνα, σφάλλει. Διατηρεί κάποια ψήγματα αλήθειας, όπως και όλες οι θρησκείες, αλλά η πληρότητά του θα βρεθεί εντός του (ορθόδοξου) χριστιανισμού.
    Γράφω «ορθόδοξου», γιατί εδώ υπάρχει η περί θεώσεως διδασκαλία, όχι στη Δύση.
    Ευχαριστώ.

    Απάντηση

  5. Posted by eyesoftheallseeing@yahoo.gr on 5 Αυγούστου, 2014 at 8:02 πμ

    -Είμαι ο Λόγος, το Άλφα και το Ωμέγα. Είμαι το Ελιξήριο της Ζωής, η Πηγή της Αγάπης και από Μένα δημιουργούνται όλα. Ήρθα στη γη ενσαρκωμένος για να σας λυτρώσω. Κόρη, υπάρχει τόση σύγχυση μέσα στην Εκκλησία Μου για τα λόγια που είπα από το Σταυρό Μου στον Ιωάννη και στη Μητέρα Μου. Αφήστε Με να υπενθυμίσω σε όλους σας, πάνω από οτιδήποτε άλλο, πως Εγώ ο Κύριος έστεψα τη Μητέρα Μου Βασίλισσα των Oυρανών.

    Χαλιναγώγησε Τις Επιθυμίες Της Σάρκας
    Ο Κόσμος Αντάλλαξε Τη Θεότητα Μου Με Μία Ανάξια Απομίμηση
    http://www.tlig.org/el/messages/710/
    Είμαι ο Θεός σου. Προσευχήσου για τους αδελφούς και τις αδελφές σου που ακολουθούν μια ψεύτικη θρησκεία, 2 μια ψεύτικη εικόνα Μου. Ο διάβολος έχει πέσει με λύσσα πάνω στη γενεά σας. Αυτές τις αιρέσεις τις είχαν προαναγγείλει οι Γραφές.

    Βασούλα, αυτές οι ψεύτικες θρησκείες έχουν εξαπλωθεί μέσα στην Εκκλησία Μου 3 σαν καρκίνος σ’ ένα σώμα. Αυτές οι αιρέσεις είναι ο καρκίνος του Σώματός Μου. Μπορεί να ισχυρίζονται ότι κατέχουν την αληθινή σοφία, αλλά ο Σατανάς προσπαθεί να παραπλανήσει, αν είναι δυνατόν, ακόμα και όσους διάλεξα. Η πεισματική άρνηση του κόσμου να μετανοήσει τον οδήγησε στην πλάνη. Η γενεά σου Με γνώρισε, αλλά αρνήθηκε να Με αναγνωρίσει. Με το σκοτισμένο της μυαλό προτίμησε να ακολουθήσει τις θεωρίες του Σατανά. Πρόσφερα την Ειρήνη Μου αλλά ο κόσμος αρνήθηκε την Ειρήνη Μου. Αντίθετα ο κόσμος αντάλλαξε τη Δόξα Μου με ένα Ψέμα, αντάλλαξε την Παντοτινή Θυσία Μου με το βδέλυγμα της ερημώσεως:
    το πνεύμα της αποστασίας
    που δόθηκε από τον Άνομο. Ο κόσμος αντάλλαξε την Θεότητά Μου με μια ανάξια απομίμηση: ένα θνητό άνθρωπο. Άφησε την Θεία Αλήθεια για ένα Ψέμα. Αλλά η Γραφή λέει 4 ότι στους έσχατους καιρούς, ο Σατανάς θα ενεργοποιηθεί, θα κάνει κάθε είδους θαυματουργικές δυνάμεις με απατηλά σημεία 5 και τέρατα. Θα παρασύρει με κάθε είδους άνομα και απατηλά μέσα αυτούς που κατευθύνονται στο χαμό τους, επειδή δεν αγάπησαν την Αλήθεια για να σωθούν. Γι’ αυτό θα επιτρέψω να ενεργεί σ’ αυτούς η πλάνη, για να πιστέψουν σ’ αυτό το ψέμα. Έτσι θα τιμωρηθούν όλοι όσοι δεν πίστεψαν στην αλήθεια, αλλά δέχθηκαν ολόψυχα την αδικία. Η δύναμη του Άνομου 6 είναι τόσο μεγάλη, που τώρα χωρίς κανένα φόβο φανερώθηκε ανοιχτά σε όλους. Είναι αυτός για τον οποίο μίλησε ο προφήτης Ιεζεκιήλ, 7 αυτός που είναι φουσκωμένος από εγωισμό, αυτός που ισχυρίζεται ότι είναι Θεός, αυτός που μιμείται την Αλήθεια, αυτός που θεωρεί τον εαυτό του ίσο με Μένα και λέει ότι κάθεται πάνω στο Θρόνο Μου.

    Ο Άνομος είναι πράγματι ο Εχθρός της Εκκλησίας Μου, ο Αντίχριστος, ο άνθρωπος που αρνείται την Αγία Τριάδα. Δεν διαβάσατε: «ο άνθρωπος που αρνείται ότι ο Ιησούς είναι ο Χριστός, είναι ο πλάνος, είναι ο Αντίχριστος και αρνείται συγχρόνως και τον Πατέρα και τον Υιό. Γιατί όποιος απορρίπτει τον Υιό που ενανθρώπησε απορρίπτει και τον Πατέρα.» 8

    Αυτές οι διδασκαλίες του Σατανά σας διδάσκουν να πιστεύετε στη μετενσάρκωση, ενώ δεν υπάρχει μετενσάρκωση. Διατηρούν μια εξωτερική ευσέβεια αλλά έχουν αρνηθεί την εσωτερική δύναμη: το Άγιο Πνεύμα και την Αγία Κοινωνία, παιδί Μου. Ο Σατανάς βγαίνει μεταμφιεσμένος σε άγγελο φωτός για να παραπλανήσει πολλούς και μαζί με τον Άνομο 9 θα απονείμει μεγάλες τιμές σε όσους τον αναγνωρίσουν και θα τους κάνει να εξουσιάσουν επάνω σε πολλούς, και θα διαμοιράσει τη γη με τιμή» 10. Αλλά σας βεβαιώνω πως ο ουρανός σε λίγο θα ανοίξει και η Φωτιά Μου θα πέσει επάνω τους και θα τους αναλώσει.
    Πιστός και Αληθινός, Εγώ Είμαι,
    ο Κριτής με Δικαιοσύνη,
    Εγώ Είμαι,
    ο Λόγος του Θεού,
    Εγώ Είμαι.
    ο Βασιλεύς των βασιλέων και Κύριος των κυρίων,
    Εγώ Είμαι.
    και σας επαναλαμβάνω την Υπόσχεσή Μου:
    θα είμαι μαζί σας σύντομα.
    ΑΡΧΩ

    Απάντηση

  6. […] του εαυτού μου», που υπόσχονται οι ινδουιστές και οι βουδιστές, αλλά το Φως του Χριστού, αυτό που είδαν και βλέπουν οι […]

    Απάντηση

Σχολιάστε